Gadis Baju Merah

Saturday, March 19, 2011

Budak #1

Kring. kring. kring.
ok. itu bunyi loceng kat sekolah aku dulu eh. bunyi menandakan sekarang dah pukul 7.30 pagi. semua kene lineup. kan hari ni hari Isnin, ade perhimpunan. 


Aku : Hari turn sape bace doa?


Mi: Ade plak org lain yg bace doa selama ni. Sape lagi klau bukan ank ustaz tu.


ok. Ade sorang budak ni. dia mmg senyap je. tak byk mulut. Dia ni anak ustaz M. tapi aku pelik nape dia bleh jadi pengawas? dah la selalu dtg lambat. malas plak.
name dia Faqeh. ye name dia Faqeh. dia kwn dgn Adhwa.


selesai perhimpunan semua masuk klaz.
lepas ni Cikgu A masuk klaz.
semua org gerun dgn dia. dia sgt garang ok.


Cikgu A :Farah.


omg nama aku dipanggil.
mesti aku da wat silap ni. dem.


Aku : Ye. Saya cikgu.


Cikgu A : Farah, Awak tau tak awak la anak murid saya yang paling selamba. Buat salah pon still muka nk selamba. 


Apa salah ak ni? aku fikir.


Ckgu A : cuba la awak bace semula karangan awak ni. "Dengan dukacitanya, saya menjemput tuan ke Majlis Penganugerahan Pelajar Cemerlang." Asal la awak bleh tulis dengan dukacita. berduka sgt ke kau panggil org tu nak rasmikan majlis tu.


Ok. Aku terdiam. Semua mata memandang aku. Malu shial. takpe, aku maintain wat muka selamba.


Cikgu A ; tgk, sy ckp ngn awak, awk bleh wat bodo je eh. Lagi satu. Tulisan awak ni da macam apa.
nak baca kene bukak mata luas2. 


Tulisan aku macam jahanam. 


Aku : Maafkan saya, nnt saya buat pembetulan.


Cikgu A : ambek buku ni.
sambil dilayangkan ke lantai.


Oh dem. Sampah gila keje aku.
tak lupa jugak. Aku kena rotan pada mase yg same sbb muka aku selamba sgt.
Malu. Pasni aku kena wat elok2 la.

4 Comments:

Blogger kaem said...

gle kau..ak xpnh tau pun kesah ni...hahhahah..

March 25, 2011 at 4:01 PM  
Blogger sanvirus said...

haha. pe plak. xde kene mengena ngn ak.

March 25, 2011 at 10:34 PM  
Blogger kaem said...

owh...jln citer ko ni idup la...terpedaya ak!!

March 29, 2011 at 12:38 AM  
Blogger Fall Nish said...

aku tahu jadi cikgu sangat susah.
Tapi tidak seharusnya melayan pelajar sebegitu kejam..Kau sudah pilih untuk mendidik..jadilah pendidik..

April 2, 2011 at 9:32 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home